ESTATUTS
Capítol I. La denominació, els
fins i el domicili
Article 1
L’Associació de Pares d’Alumnes
del col·legi Verge de les Neus està constituïda a la població de Santa Coloma
de Gramenet, acollida als articles 22 i 27 de la constitució Espanyola, i regula les seves activitats d’acord amb el que estableix la
Llei 4/2008, de 24 d’abril, del llibre tercer del Codi civil de Catalunya,
relatiu a les persones jurídiques; la Llei orgànica 1/2002, de 22 de març,
reguladora del dret d’associació, i els seus estatuts.
Article 2
Els fins de l’associació són:
a) Donar suport i
assistència als membres de l’associació, en general, als pares, mares i tutors,
els professors, professores i els alumnes del centre i els seus òrgans de
govern i de participació en tot allò que fa referència a l’educació dels seus
fills, filles i, en general de tots els alumnes matriculats al centre.
b) Promoure la
representació dels pares i mares dels alumnes en el Consells Escolars del
centre.
c) Promoure les activitats
de formació de pares i mares, tant des de el vessant cultural com de
l’específic de responsabilització en l’educació familiar.
Per aconseguir les seves
finalitats, l’associació realitza les activitats següents:
a) Promoure la participació
dels pares i mares dels alumnes en el Consells Escolars del centre.
b) Col·laborar en les
activitats educatives del centre i cooperar amb el Consell Escolar en la
elaboració d’activitats complementaries, extraescolars o de servei.
c) Realització de tota mena
d’activitats fisicoesportives, festes i activitats culturals i socials.
En queda exclòs tot ànim de
lucre.
Article 3
1. El domicili de l’associació s’estableix
a Santa Coloma de Gramenet, i radica al
carrer Camí del Fondo, núm. 50.
2. Les funcions d’aquesta associació
s’exerceixen majoritàriament a Catalunya.
Capítol II. Els membres de
l’associació, els seus drets i les seves obligacions
Article 4
Seran socis de l’associació els
pares, mares o en el seu cas, els representants legals dels alumnes matriculats
en el centre que manifestin llur voluntat de pertànyer com a tal a l’entitat,
contribuint al seu sosteniment amb les quotes a què es refereix l’article 26
dels presents estatuts.
L’admissió dels socis és
facultat de la Junta Directiva, que l’acordarà, prèvia acreditació de la
condició de pare, mare o tutor legal, d’un o més alumnes del centre.
Article 5
Són drets dels membres de
l’associació:
1. Assistir amb veu i vot a
les reunions de l’Assemblea General.
2. Elegir o ser elegits per
als llocs de representació o per exercir càrrecs directius.
3. Exercir la representació
que se'ls confereixi en cada cas.
4. Intervenir en el govern
i les gestions, en els serveis i les activitats de l'associació, d'acord amb
les normes legals i estatutàries.
5. Exposar a l'Assemblea i
a la Junta Directiva tot el que considerin que pugui contribuir a fer més plena
la vida de l'associació i més eficaç la realització dels objectius socials
bàsics.
6. Sol·licitar i obtenir
explicacions sobre l'administració i la gestió de la Junta Directiva o dels
mandataris/àries de l'associació.
7. Ésser escoltats
prèviament a l'adopció de mesures disciplinàries.
8. Rebre informació sobre
les activitats de l'associació.
9. Fer ús dels serveis
comuns que l'associació estableixi o tingui a la seva disposició.
10. Formar part dels grups
de treball.
11. Posseir un exemplar dels
estatuts.
12. Consultar els llibres de
l'associació.
Article 6
Són deures dels membres de
l'associació:
1. Comprometre's amb les
finalitats de l'associació i participar activament per assolir-les.
2. Contribuir al
sosteniment de l'associació amb el pagament de quotes, derrames i altres
aportacions econòmiques fixades pels estatuts i aprovades d'acord amb aquests.
3. Complir la resta
d'obligacions que resultin de les disposicions estatutàries.
4. Acatar i complir els
acords vàlidament adoptats pels òrgans de govern de l'associació.
Article 7
Són causes per ser donat de
baixa de l'associació:
1. Que ho decideixi la
persona interessada, que ha de comunicar per escrit la seva decisió a la Junta
Directiva.
2. Pèrdua de la condició de
pare, mare d’alumne, de la pàtria potestat o de la representació legal.
3. No satisfer les quotes
fixades.
4. Utilitzar l’associació o
servir-se de la condició de soci per a finalitats estranyes a les
estatuàriament assumides per l’entitat.
5. No complir les
obligacions estatuàries.
Capítol III. L'Assemblea General
Article 8
1. L'Assemblea General és
l'òrgan sobirà de l'associació; els seus membres en formen part per dret propi
i irrenunciable.
2. Els membres de
l'associació, reunits en Assemblea General legalment constituïda, decideixen
per majoria els assumptes que són competència de l'Assemblea.
3. Tots els membres queden
subjectes als acords de l'Assemblea General, incloent-hi els absents, els qui
en discrepen i els presents que s'han abstingut de votar.
Article 9
L'Assemblea General té les facultats
següents:
a)
Aprovar, si escau, la gestió de l’òrgan de govern, el pressupost i els
comptes anuals.
b)
Elegir i separar els membres de l'òrgan de govern i controlar-ne
l'activitat.
c)
Modificar els estatuts.
d)
Acordar la forma i l’import de les contribucions al finançament de
l’associació o al pagament de les seves despeses, incloent-hi les aportacions
al patrimoni de l’associació.
e)
Acordar la transformació, la fusió, l’escissió o la dissolució de
l’associació.
f)
Acordar l’ingrés i la baixa en federacions o confederacions.
g)
Sol·licitar la declaració d’utilitat pública.
h)
Aprovar el reglament de règim intern i les seves modificacions.
i)
Conèixer les sol·licituds presentades per a ésser soci o sòcia, i també les
altes i les baixes d'associats i associades per una raó diferent de la
separació definitiva.
j)
Ratificar, si escau, la baixa disciplinària dels associats i les altres
sancions imposades per la Junta Directiva per faltes molt greus.
k)
Resoldre sobre les qüestions que no estiguin expressament atribuïdes a cap
altre òrgan de l’associació.
Article 10
1. L'Assemblea General es
reuneix en sessió ordinària com a mínim un cop l'any, dins dels sis mesos
següents a la data de tancament de l’exercici econòmic.
2. L'òrgan de govern pot
convocar l'assemblea general amb caràcter extraordinari sempre que ho consideri
convenient, i ho ha de fer quan ho sol·liciti un 10% dels associats; en aquest
cas, l'assemblea ha de tenir lloc dins el termini de trenta dies a comptar de
la sol·licitud.
Article 11
1. L'Assemblea és convocada
per l'òrgan de govern mitjançant una convocatòria que ha de contenir, com a
mínim, l'ordre del dia, el lloc, la data i l'hora de la reunió.
2. La convocatòria s'ha de
comunicar quinze dies abans de la data de la reunió, individualment i
mitjançant un escrit adreçat a cada associat i associada que ha de tenir
l'associació.
3. Les reunions de
l'Assemblea General, les presideix el president o presidenta de l'associació.
Si no hi és, l'han de substituir, successivament, el vicepresident o
vicepresidenta o el/la vocal de més edat de la Junta. Hi ha d'actuar com a
secretari/ària qui ocupi el mateix càrrec a la Junta Directiva.
4. El secretari o la
secretària redacta l'acta de cada reunió, que han de signar ell/a mateix/a i el
president o presidenta, amb un extracte de les deliberacions, el text dels
acords adoptats, el resultat numèric de les votacions i la llista de les
persones assistents.
Al començament de cada reunió de
l'Assemblea General es llegeix l'acta de la sessió anterior a fi que s'aprovi o
s'esmeni. Cinc dies abans, de tota manera, l'acta i qualsevol altra
documentació ha d'estar a disposició dels socis i sòcies al local social.
Article 12
1. L'Assemblea General es
constitueix vàlidament sigui quin sigui el nombre de persones associades
presents o representades.
2. El 10% dels
associats/ades poden sol·licitar a l'òrgan de govern la inclusió en l'ordre del
dia d'un o més assumptes per tractar. En el cas que ja s'hagi convocat
l'Assemblea, poden fer-ho dins el primer terç del període comprès entre la
recepció de la convocatòria i la data en què aquest òrgan s’ha de reunir.
L’assemblea únicament pot adoptar acords respecte als punts inclosos en l'ordre
del dia, llevat que s’hagi constituït amb caràcter universal o que els acords
es refereixin a la convocatòria d’una nova assemblea general.
Article 13
1. En les reunions de
l'Assemblea General, correspon un vot per unitat familiar o representant legal
de l’alumne, encara que hi hagi més germans matriculats al centre.
2. Els acords es prenen per
majoria simple de vots dels socis i sòcies presents o representats.
3. Per adoptar acords sobre
la modificació dels estatuts, la dissolució de l'associació, la constitució
d'una federació amb associacions similars o la integració en una de ja
existent, i la disposició o alienació de béns, es requereix una majoria
qualificada dels associats/ades presents o representats (els vots afirmatius
superen la meitat dels emesos). En qualsevol cas, l'elecció de la Junta
Directiva, si es presenten diverses candidatures, es fa per acord de la majoria
simple o relativa dels socis i sòcies presents o representats (més vots a favor
que en contra).
4. Les candidatures que es
presenten formalment tenen dret a una còpia de la llista dels socis i sòcies ,
sempre que els associats ho autoritzin expressament.
Capítol IV. La Junta Directiva
Article 14
1. La Junta Directiva
regeix, administra i representa l'associació. Componen aquest òrgan el
president/a, el secretari/ària, el tresorer/a i els/les vocals, càrrecs que han
de ser exercits per persones diferents.
2. L'elecció dels membres
de la Junta Directiva, que han de ser associats i majors d’edat, es fa per
votació de l'Assemblea General. Les persones elegides entren en funcions
després d'haver acceptat el càrrec.
3. El nomenament i el
cessament dels càrrecs s’han de comunicar al Registre d’Associacions mitjançant
un certificat, emès pel secretari/ària sortint amb el vist-i-plau del
president/a sortint, que ha d’incloure també l’acceptació del nou president/a i
del nou secretari/ària.
4. Els membres de la Junta
Directiva exerceixen el càrrec gratuïtament.
Article 15
1. Els membres de la Junta
Directiva exerceixen el càrrec durant un període d’un anys, sense perjudici que
puguin ser reelegits.
2. El cessament dels
càrrecs abans d'extingir-se el termini reglamentari del seu mandat pot
esdevenir-se per:
a)
mort o declaració d’absència, en el cas de les persones físiques, o
extinció, en el cas de les jurídiques.
b)
incapacitat o inhabilitació.
c)
renúncia notificada a l’òrgan de govern.
d)
separació acordada per l’assemblea general.
e)
qualsevol altra que estableixin la llei o els estatuts.
3. Les vacants que es
produeixin en la Junta Directiva s'han de cobrir en la primera reunió de
l'Assemblea General que tingui lloc. Mentrestant, un membre de l'associació pot
ocupar provisionalment el càrrec vacant.
Article 16
1. La Junta Directiva té
les facultats següents:
a)
Representar, dirigir i administrar l'associació de la manera més àmplia que
reconegui la Llei; així mateix, complir les decisions preses per l'Assemblea
General, d'acord amb les normes, instruccions i directrius que aquesta
Assemblea estableixi.
b)
Prendre els acords que calgui en relació amb la compareixença davant dels
organismes públics i per exercir tota mena d'accions legals i interposar els
recursos pertinents.
c)
Proposar a l'Assemblea General la defensa dels interessos de l'associació.
d)
Proposar a l'Assemblea General la defensa de l'establiment de les quotes
que els membres de l'associació han de satisfer.
e)
Convocar les assemblees generals i controlar que es compleixin els acords
que s'hi adoptin.
f)
Presentar el balanç i l'estat de comptes de cada exercici a l'Assemblea
General perquè els aprovi, i confeccionar els pressupostos de l'exercici
següent.
g)
Contractar els empleats que l'associació pugui tenir.
h)
Inspeccionar la comptabilitat i preocupar-se perquè els serveis funcionin
amb normalitat.
i)
Establir grups de treball per aconseguir de la manera més eficient i eficaç
els fins de l'associació, i autoritzar els actes que aquests grups projectin
dur a terme.
j)
Nomenar els vocals de la Junta Directiva que s'hagin d'encarregar de cada
grup de treball, a proposta dels mateixos grups.
k)
Dur a terme les gestions necessàries davant d'organismes públics, entitats
i altres persones, per aconseguir:
1.
-subvencions o altres ajuts
2.
-l'ús de locals o edificis que puguin arribar a ser un lloc de convivència
i comunicació i també un centre de recuperació ciutadana
l)
Obrir comptes corrents i llibretes d'estalvis a qualsevol establiment de
crèdit o d'estalvi i disposar dels fons que hi hagi en aquest dipòsit. La
disposició dels fons es determina a l'article 28.
m)
Resoldre provisionalment qualsevol cas que no hagin previst els estatuts i
donar-ne compte en la primera reunió de l’Assemblea General.
n)
Qualsevol altra facultat que no estigui atribuïda d'una manera específica a
algun altre òrgan de govern de l'associació o que li hagi estat delegada
expressament.
Article 17
1. La Junta Directiva, convocada
prèviament pel president/a o per la persona que el/la substitueixi, s'ha de
reunir en sessió ordinària amb la periodicitat que els seus membres decideixin,
que en cap cas no pot ser inferior a una vegada cada trimestre.
2. S'ha de reunir en sessió
extraordinària quan la convoqui amb aquest caràcter el president/a o bé si ho
sol·licita un terç dels membres que la componen.
Article 18
1. La Junta Directiva queda
constituïda vàlidament si ha estat convocada amb antelació i hi ha un quòrum de
la meitat més un dels seus membres.
2. Els membres de la Junta
Directiva estan obligats a assistir a totes les reunions que es convoquin,
encara que, per causes justificades, poden excusar-se'n. L'assistència del
president/a o del secretari/ària o de les persones que els substitueixin hi és
necessària sempre.
3. La Junta Directiva pren
els acords per majoria simple de vots dels assistents.
Article 19
1. La Junta Directiva pot
delegar alguna de les seves facultats en una o diverses comissions o grups de
treball si compta, per fer-ho, amb el vot favorable de dos terços del seus
membres.
2. També pot nomenar, amb
el mateix quòrum, un o uns quants mandataris per exercir la funció que els
confiï amb les facultats que cregui oportú conferir-los en cada cas.
3. No són delegables la
formulació dels comptes ni els actes que hagin de ser autoritzats o aprovats
per l’Assemblea General.
Article 20
Els acords de la Junta Directiva
s'han de fer constar en el llibre d'actes i han de ser signats pel
secretari/ària i el president/a. En iniciar-se cada reunió de la Junta
Directiva, s'ha de llegir l'acta de la sessió anterior perquè s'aprovi o es
rectifiqui, si és procedent.
Capítol V. La presidència i la
vicepresidència
Article 21
1. Són pròpies del
president/a les funcions següents:
a)
Dirigir i representar legalment l'associació, per delegació de l'Assemblea
General i de la Junta Directiva.
b)
Presidir i dirigir els debats, tant de l'Assemblea General com de la Junta
Directiva.
c)
Emetre un vot de qualitat decisori en els casos d'empat.
d)
Establir la convocatòria de les reunions de l'Assemblea General i de la
Junta Directiva.
e)
Visar les actes i els certificats confeccionats pel secretari/ària de
l'associació.
f)
Les atribucions restants pròpies del càrrec i aquelles per a les quals el
deleguin l'Assemblea General o la Junta Directiva.
2. El president/a és
substituït, en cas d'absència o malaltia, pel vicepresident/a —si n’hi ha— o
el/la vocal de més edat de la Junta, per aquest ordre.
Capítol VI. La tresoreria i la
secretaria
Article 22
El tresorer/a té com a funció la
custòdia i el control dels recursos de l'associació, com també l'elaboració del
pressupost, el balanç i la liquidació de comptes. Porta un llibre de caixa.
Signa els rebuts de quotes i altres documents de tresoreria. Paga les factures
aprovades per la Junta Directiva, les quals han de ser visades prèviament pel
president/a, i ingressa el que sobra en dipòsits oberts en establiments de
crèdit o d'estalvi.
Article 23
El secretari/ària ha de
custodiar la documentació de l'associació, aixecar, redactar i signar les actes
de les reunions de l'Assemblea General i la Junta Directiva, redactar i
autoritzar els certificats que calgui lliurar, i també portar el llibre de
registre de socis i sòcies.
Capítol VII. Les comissions o
grups de treball
Article 24
La creació i constitució de
qualsevol comissió o grup de treball, l'han de plantejar els membres de
l'associació que vulguin formar-los, que n'han d'assabentar la Junta Directiva
i explicar les activitats que es proposen dur a terme.
La Junta Directiva s'ha de
preocupar d'analitzar les diferents comissions o grups de treball, els
encarregats dels quals li han de presentar un cop al mes un informe detallat de
les seves actuacions.
Capítol VIII. El règim econòmic
Article 25
Els recursos econòmics de
l'associació es nodreixen de:
a) les quotes que fixa
l'Assemblea General per als seus membres.
b) les subvencions oficials
o particulars.
c) les donacions, les
herències o els llegats.
d) les rendes del patrimoni
mateix o bé d'altres ingressos que puguin obtenir-se.
Article 26
Tots els membres de l'associació
tenen l'obligació de sostenir-la econòmicament, mitjançant quotes o derrames,
de la manera i en la proporció que determini l'Assemblea General a proposta de
la Junta Directiva.
L'Assemblea General pot establir
quotes d'ingrés, quotes periòdiques mensuals —que s'han d’abonar per mesos,
trimestres o semestres, segons el que disposi la Junta Directiva— i quotes
extraordinàries.
Article 27
L'exercici econòmic coincideix
amb l'any natural i queda tancat el 31 de desembre.
Article 28
En els comptes corrents o
llibretes d'estalvis obertes en establiments de crèdit o d'estalvi, hi han de
figurar les signatures del president/a, el tresorer/a i el secretari/ària.
Per poder disposar dels fons
n'hi ha prou amb dues firmes, una de les quals ha de ser la del tresorer/a o bé
la del president/a.
Capítol IX. El règim
disciplinari
Article 29
L'òrgan de govern pot sancionar
les infraccions comeses pels socis i sòcies.
Aquestes infraccions es poden
qualificar de lleus, greus i molt greus, i les sancions corresponents poden
anar des d'una amonestació fins a l’expulsió de l'associació, segons el que
estableixi el reglament intern.
El procediment sancionador
s'inicia d'ofici o bé com a conseqüència d'una denúncia o comunicació. En el
termini de 10 dies, la Junta Directiva nomena un instructor, que tramita
l'expedient sancionador i proposa la resolució en el termini de 15 dies, amb
audiència prèvia del presumpte infractor. La resolució final, que ha de ser
motivada i aprovada per dues terceres parts dels membres de la Junta Directiva,
l'adopta aquest òrgan de govern també dins d'un període de 15 dies.
En els casos de sancions per
faltes molt greus acordades per la Junta Directiva, les persones interessades
poden sol·licitar la ratificació de la sanció davant la primera assemblea
general que tingui lloc.
Capítol X. La dissolució
Article 30
L'associació
pot ser dissolta si ho acorda l'Assemblea General, convocada amb caràcter
extraordinari expressament per a aquest fi.
Article 31
1. Un cop
acordada la dissolució, l'Assemblea General ha de prendre les mesures oportunes
tant pel que fa a la destinació dels béns i drets de l'associació, com a la
finalitat, l'extinció i la liquidació de qualsevol operació pendent.
2. L'Assemblea està
facultada per elegir una comissió liquidadora sempre que ho cregui necessari.
3. Els membres de
l'associació estan exempts de responsabilitat personal. La seva responsabilitat
queda limitada a complir les obligacions que ells mateixos hagin contret
voluntàriament.
4. El romanent net que
resulti de la liquidació s'ha de lliurar directament a l'entitat pública o
privada sense afany de lucre que, en l'àmbit territorial d'actuació de
l'associació, hagi destacat més en la seva activitat a favor d'obres
benèfiques.
5. Les funcions de
liquidació i d'execució dels acords a què fan referència els apartats anteriors
d'aquest mateix article, són competència de la Junta Directiva si l'Assemblea
General no confereix aquesta missió a una comissió liquidadora especialment
designada a aquest efecte.
Diligència per fer constar que aquests estatuts s’han
aprovat en l’assemblea general de data 19 de septembre 2012.
Vist i plau
El/la secretari/ària El/la president/a
Nom i cognoms Nom
i cognoms